Sıcak havalarda dikkat edilmesi gerekenler


Aşırı sıcaklardan dolayı yaşanan sağlık sorunlarının başında aşırı sıvı ve mineral kaybının geldiğini ifade eden yetkililer, bu kayıplardan en kolay etkilenen risk gruplarının ise bebekler, çocuklar, hamileler ve yaşlılar olduğunu ifade etti.

Sıcak havalarda özellikle bu grupların daha dikkatli davranması ve olumsuzlukları en aza indirecek önlemler alması gerektiğini vurgulayan yetkililer, şöyle devam etti:

“Aşırı sıcaklar, insanlarda sıcak çarpması kas krampları, bulantı, kusma, kalp ritm bozuklukları, bilinç kaybı, beyin ödemi, gıda zehirlenmeleri, cilt yanıklarına neden olabilir. Bu sorunlar içerisinde en sık karşılananı ise sıcak çarpmasıdır. Aşırı ısı artışının neden olduğu bu tabloda kişide aşırı terleme, halsizlik, yorgunluk, baş dönmesi, bulantı, kusma, kas krampları, sinirlilik, belirtileri bilinç kaybına kadar da gidebilmektedir.

Sıcak çarpması yaşayan kişinin hemen serin bir yere alınıp eğer bilinç kaybı gibi ağızdan beslenmeyi engelleyen bir durum yoksa sıvı-elektrolit kaybının giderilmesi gerekir. Bu amaçla 1 litre suya 1 çay kaşığı tuz ve 1 çay kaşığı karbonat karıştırılarak kişiye içirilir. Daha ağır tabloların yaşandığı durumda kişiye hastane koşullarında müdahale edilmesi ve damardan sıvı verilmesi gerekebilir.”

ALINACAK ÖNLEMLER

Yaz ayları ve sıcak havaların olduğu dönemde sıvı alımının artırılmasının önemli olduğunu vurgulayan yetkililer, şunları kaydetti: “Bunun dışında kronik hastalığı olanlar sıcak havalarda güneş altında durmamalı, ilaçlarını düzenli kullanmalıdırlar. Alınması gereken en önemli önlem sıvı tüketimidir. Özellikle aşırı sıcaklarda özel bir engel yoksa günde 1,5-2 litre sıvı tüketilmeli. Sıvı tüketimi konusunda bebek ve çocuklar özellikle önemlidir. Taze meyve suyu ve ayran bu konuda ilk akla gelenlerdir. Aşırı sıcaklarda alkol tüketimi önemli bir risk yaratır, bundan uzak durmak gerekir. Özellikle güneşin dik geldiği saatlerde (12:00-16:00) açık havada bulunulmamalı. Sıcakta dışarıda dolaşmak zorunda olanlar mutlaka şapka takmalı, açık renkli bol kıyafetler giymeli. Bu tarz, terlemeyi ve sıvı kaybını bir derece önleyecektir.

Yaz aylarında besin zehirlenmelerinin önüne geçmek için hazırlanan yemekler fazla bekletilmeden tüketilmeli. Pişmiş ve çiğ gıdalar ayrı ayrı saklanmalı. Pişmiş yemekler soğumadan buzdolabına konmalı. Mayonez gibi yağlı gıdaların sıcakta bekletilmemesi gerekir. Yağlı ve kızarmış yemeklerin tüketimi azaltılmalı. Özellikle etli ve sütlü besin maddeleri dışarıda bekletilmemeli. Açıkta satılan ve bozulma olasılığı yüksek olan gıda maddelerinden kaçınılmalı. Mümkün olduğunca pişmiş ve sulu gıdalar tercih edilmeli. Alınan tüm gıda maddelerinin son kullanma tarihleri kontrol edilmeli.”

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: